فیلم| بشار اسد پیروز انتخابات ریاست جمهوری سوریه شد

1:04 - 07 خرداد 1400
کد خبر: ۷۲۸۱۰۹
بشار اسد با کسب بیش از ۹۵ درصد آرا برای یک دوره دیگر رییس جمهور سوریه شد.

- خبرگزاری رسمی سوریه، سانا، اعلام کرد که بشار اسد با کسب ۹۵.۱ درصد آرا، پیروز انتخابات ریاست جمهوری سوریه شد.

رییس مجلس سوریه در نشستی خبری ضمن اعلام پیروزی بشار اسد در انتخابات ریاست جمهوری این کشور، گفت که اسد توانست ۱۳ میلیون و ۵۴۰ هزار و ۸۶۰ رای معادل ۹۵.۱ درصد آرای انتخاباتی را کسب کند.

 

[video src='https://www.mizan.news/wp-content/uploads/2022/01/3108906_441.mp4']

 

همچنین محمود مرعی، ۴۷۰ هزار و ۲۷۶ رای معادل ۳.۳ درصد آرا و عبدالله سلوم عبدالله، ۲۱۳ هزار و ۹۶۸ رای معادل ۱.۵ درصد آرا را به دست آوردند.

به گفته رییس مجلس سوریه، در این دور از انتخابات ریاست جمهوری این کشور، ۱۴ میلیون و ۲۳۹ هزار و ۱۴۰ نفر، معادل ۷۸ درصد واجدان شرایط رای دهی، شرکت کردند.

انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۱ سوریه در روز چهارشنبه، ۵ خرداد، در این کشور برگزار شد؛ مرحله نخست انتخابات ریاست جمهوری سوریه با رای گیری از اتباع این کشور در کشور‌های دیگر نیز در روز پنجشنبه، ۳۰ اردیبهشت، برگزار شد.

این دومین انتخابات در سوریه از زمان تغییر قانون اساسی در این کشور به شمار می‌رود و در این دور از انتخابات بیش از ۱۸ میلیون نفر در داخل و خارج از سوریه واجد شرایط رای دادن بوده اند.

بر اساس قانون اساسی سوریه که در سال ۲۰۱۲ اصلاح شد، دوره ریاست جمهوری در این کشور ۷ ساله است و این دوره ۷ ساله با ادای سوگند فرد پیروز در انتخابات آغاز خواهد شد.

بشار اسد، رییس جمهور فعلی سوریه از سال ۲۰۰۰ میلادی در این سمت قرار دارد و اکنون برای یک دوره ۷ ساله دیگر نیز به عنوان رییس جمهور فعالیت خواهد کرد.

رییس جمهور کنونی سوریه در انتخابات سال ۲۰۱۴ توانسته بود بیش از ۸۸ درصد از آرا را به خود اختصاص دهد.

بر اساس ماده ۸۸ قانون اساسی سوریه، رییس جمهور بیش از ۲ دوره ۷ ساله نمی‌تواند در این سمت فعالیت کند، اما ماده ۱۵۵ قانون اساسی این کشور تاکید می‌کند که این امر شامل بشار اسد نمی‌شود چرا که ماده فوق از سال ۲۰۱۴ حساب می‌شود.


برچسب ها: سوریه بشار اسد

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *